Wednesday, April 8, 2009

repekan ijau

Mengapa aku meminati hijau?ade org ckp hijau warna org dulu kala..ade yang ckp hijau tak cantik..tp pd aku hijau itu sgt damai..hijau itu boleh buat mate aku cerah:)hijau..hijau..hijau..

Warna aura Hijau adalah warna universal love. Ramai orang keliru bila dikatakan warna tentang cinta. Ada yang katakana warna pink. Tetapi sebenarnya, pink adalah warna cinta lelaki perempuan atau warna romantik. Dan Hijau adalah warna cinta yang menyeluruh dan sangat besar. Ia merangkumi semua cinta. Cinta pada Tuhan, cinta pada ibubapa, cinta pada anak-anak, cinta pada rakan2, cinta pada alam sekitar dan sebagainya. Duduknya pusat cinta adalah di Heart Chakra. Iaitu satu chakra yang berelemenkan warna hijau. Kerana itu, cinta digambarkan dengan bentuk atau symbol hati. Ini menbuktikan duduknya di pusat energi cinta. Dan dalam dunia ini, cinta mempunyai tingkat energi positif antara yang paling tinggi. Cinta adalah kunci kemakmuran (abundance & Prosperity). Tanpa cinta, dunia akan semakin hilang segala kemakmurannya.

Hijau adalah warna yang paling harmoni atau seimbang (balanced). Ia mempunyai elemen panas dan sejuk yang seimbang atau centered. Kerana itu, mereka yang mempunyai aura2 hijau sentiasa boleh menjadi pendamai atau orang tengah di dalam sesuatu masalah atau pergaduhan. Di samping itu ia juga adalah terbuka (open). Hijau tue juge adalah lambang alam. Ia menunjukkan pokok2 dan tumbuhan. Ia mengambarkan isi kandungan dunia. Ia juga selalu mengambarkan sistem alam semulajadi. Bila kita perkatakan warna hijau, kita akan mudah dibawa oleh gambaran hutan dan tumbuh-tumbuhan atau pantai dan juga air terjun.


Dan dari kajian yg aku buat dan kajian yg aku bace dr blog2 orang...wikipidia dan pelbagai website..aku dapati warna hijau ada bnyk kegunaan nya..
diantaranya:-



  1. Warna hijau juga dianggap sebagai warna tradisi untuk agama Islam, disebabkan perkaitannya dengan alam semula jadi. Nabi Muhammad disebut dengan pasti dalam hadis sebagai berkata bahawa "air, tumbuhan-tumbuhan hijau, dan wajah yang jelita" merupakan tiga benda sejagat yang baik. Selain itu, dalam sura Al-Insan di dalam al-Quran, pengikut-pengikut Allah di Jannah dikatakan memakai sutera hijau yang bagus sekali.
  2. Dalam siri-siri Power Rangers dan Super Sentai, semua Renjer Hijau berjantina lelaki. Kekecualian yang tunggal untuk aturan ini ialah "Super Sentai" yang merupakan Pahlawan Hijau wanita yang jahat.
  3. Warna hijau melambangkan pergi untuk isyarat lampu, isyarat kereta api, dan isyarat kapal. Warna ini juga merupakan warna untuk papan tanda maklumat dan hala. Papan tanda untuk pintu kecemasan berwarna hijau di sebilangan negara, tetapi merah di negara yang lain.
  4. Dalam perlumbaan kereta, bendera hijau menandakan permulaan atau penyambungan semula perlumbaan
  5. Warna hijau ialah warna bola snuker yang mempunyai tiga mata, dan juga merupakan warna yang biasa untuk baize meja snuker.


apa2pon...aku tetap suke ijau..ijau itu mengingatkan aku pd mak abah..mak abah pon suke ijau..tgk la kereta yang dorg pilihkan utk aku pon ijau juga...pedulikan kate mereka kate ijau tak cantik....yang penting mak abah ckp cantik...hehe...yang penting juga.....hijau itu menawan..!!~:)

3 comments:

m said...

tp pepel pon menawan kn?kn?hee~

Unknown said...

ceh!!nak gak pepel..!!~bleyh ar..tp ijau ttp best!!lalala...

m said...

xkire! xkire! pepel gak! ;p ;p ;p