Tuesday, April 7, 2009

what???

What is it about love that makes usso? Why does it come and go when weleast expects it? Why does cinta makesus all vulnerable, soft, hopelessromantics and broken hearted? When wedo know what love can do to us, why isthen that we seek love? What do wehope to find? Hope? The sense ofbeing? The feeling of being loved? Asense of belonging?
Kenapa harus kita mencari cinta yangtidak pasti akan ada kesudahannya?Kenapa cinta mencari kita di saat kitatidak pasti kewujudannya? Apakah kitaperlukan cinta? Atau apakah cinta ituperlukan kita? Mengapa harus kitamencari cinta bila mana kita tahucinta itu akan mengecewakan kita.
Cinta. Ratusan drama, puluhan filem,ribuan buku telah menceritakannya.Tapi kenapakah hingga kini persoalancinta itu masih lagi menjadi satutanda tanya. Masih lagi kita meragukankewujudannya. Apakah untuk mengisikehidupan kita dengan makna atau hanyamensia-siakan hidup ini dengankekecewaan. Yang mendapatnya akanbahagia. Yang kekurangannya akankecewa. Hanya untuk cinta.
Cinta. Apa yang kita harap denganmencarinya. Kalau hanya bermandikanairmata. Hanya berbantalkan rasakecewa. Persoalan yang belum tentuanda faham akan kesudahannya… itu punjika ada kesudahannya. Mungkin cintaitu yang seharusnya memahami kita danbukan untuk kita memahami cinta.Mungkin cinta itu ada kerana kita tapibukan kita ada kerana cinta.
Bukan mudah untuk kita mencarinya akantetapi senang sekali untuk kitamenghilangkannya. Bila mana kitadiberi peluang untuk memilikinya,akhirnya, kita lalai dan cinta itudipersiakan.
Benarkah cinta itu buta? Atau adakahcinta itu buta kerana kita tidak tahujika ianya wujud untuk kita atau kitawujud untuk cinta. Mengapa kita haruscinta? Apa kita benar benar perlukancinta atau sekadar satu perasaan yangkita sendiri tidak pasti dari manaasalnya dan bila pula kesudahannya?Benarkah kita boleh menyayangiseseorang dengan sepenuh hatisedangkan kita bercinta dengan oranglain? Wujudkah cinta sejati atau hanyasekadar satu impian?
Cinta. Selamilah ertinya. Carilahmaknaya. Fahami inti patinya. Kajilahasalnya. Dan jangan dibiarkan cintaitu terus buta.



1 comment:

m said...

wah. gler ijau page ko yer. tetambah entri neh. n gler la karat lak kata2 ko... hee~~