Sunday, June 16, 2013

Singapore ? -,-

Minggu nie adalah minggu yg padat dgn jadual. Kl.melaka.jb.singapore. seminggu trip yg memenatkan untuk department aku. Fuh! Letih.
First time enter singapore dgn drive sendiri tnpa family. Its a bit tough memandangkn aku ni a bit childish kan..
How to enter singapore:
1) pastikan minyak full. Coz minyak singapore mahal.
2) pastikan dah tuka duit malaysia ke singapore dolar. $1 = RM 2.53
3) pastikan hp/ kenderaan ade GPS navigation. Aku guna SYGIC!
4)pastikan ade touch and go. Baki kad mesti rm 10 ke atas.
5) ambil jalan ke woodlands. Masuk lorong kereta -lorong C
6) smpai di imegresen malaysia.tunjuk pasport. Dah settle. So anda boleh jalan.
7)sampai imegresen singapore. Tunjuk pasport. Dan bg autopass kereta. Jika tak ada. Anda boleh jln. Dan pergi ke bahagian kastam mereka. Dan register autopass.
How to register??
-parking kereta. Dan pergi belah blakang bangunan. Ckp nk mohon autopass. Isi form. Dan byr $20. ($10 untuk autopas dan $10 untuk tax)
- then boleh jln.
8) ikut laluan yg betul dan ikut laluan yg ditunjukkn. Kenderaan anda akn di check oleh kastam tak kurang dr 2minit.
9) dah settle?? So dah boleh ronda2 singapore.
Okeh. Bile nmpk EPS. Dont worry. Sbgai visitor kite diberi $5  klau kite lalu jln yg ade EPS. EPs ni mcm tol. Tp xde la kotak tol bagai. They just used autodetect untuk kereta Singapore. Kereta malaysia akn byr mase keluar nnt sebanyak $5 walaupom 10x kite lalui EPS tu.
Pastikan juga anda parking di tempat yg ada EPS. Mudah sbb tak perlu lg cari kupon bagai. Gunakan autopass di tmpt yg dimaklumkn dan just touch and go je kad tu. Xperlu masuk kn. Sbb nnt akn jd mcm aku. Stuck di tmpt parking. Hehe.
Pastikan juga GPS dihidupkan. Dan bawa kereta 60km/j .. sebab bnykkk sgt kamera di merata tempat. Melebihi 10bijik setempat okeh!
10) bile nk balik. Sila ambik jalan ke woodland juga. Kemudian. Ikut laluan kerata.
11) masuk imegresen singapore. Sila serahkan pasport. Dan masukkan kad autocard dlm tempat yg dikatakan. Pastikan autocard anda mempunyai nilai $10 dan keatas.
Macam mana nak topup autopass?? Masa sebelum pulang. Cari mana2 7e dan reload autopass anda. Ingt! Pastikan nilainya lebih dr $10. Jika kurang $0.10 pun kita akan disaman sebanyak $10-30 .
12) bila dah lepas imegresen singapore. Sila ikut laluan yg benar. Dan ke imegresen malaysia. Berikan pasport dan touch kan kad touch and go anda. Dan jalan. Jika tak ada kad touch and go. Sila ke kaunter 10 untuk beli.
13) dan akhirnya.. welcomesss Malaysia!!!  Ok dats all. So enjoy diz pict!
Terima kasih kerana membaca. Tata.


















No comments: